Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?
Młode pokolenie pracowników stawia na estetykę i klimat miejsca pracy. Opublikowane niedawno w Wielkiej Brytanii badania pokazały, że co piąty przedstawiciel tzw. pokolenia Millenialsów przyznaje, że odrzucił kiedyś propozycję pracy ze względu na mało inspirujący, nieatrakcyjny wygląd biura.
2018-07-03, 15:07

Młode pokolenie pracowników stawia na estetykę i klimat miejsca pracy. Opublikowane niedawno w Wielkiej Brytanii badania pokazały, że co piąty przedstawiciel tzw. pokolenia Millenialsów przyznaje, że odrzucił kiedyś propozycję pracy ze względu na mało inspirujący, nieatrakcyjny wygląd biura.

 Potrzeby współczesnych pracowników

 Aż 31 % ankietowanych stwierdziło, że nudna, przestarzała aranżacja ich miejsca pracy ma szkodliwy wpływ na ich produktywność, co piąty deklaruje zwiększony poziom stresu i zmęczenia, spowodowany przebywaniem w takim niestymulującym środowisku.

Badani Brytyjczycy zwracali uwagę na brak dobrego oświetlenia i problemy z klimatyzacją, ale także na fakt, że współpraca pomiędzy poszczególnymi działami i zespołami w biurze jest ograniczona (46 % badanych!). Pracownikom doskwiera brak miejsca do pracy w skupieniu, do rozmów w prywatności czy kreatywnych burz mózgów.

34 % uczestników raportu stwierdziło, że mogłoby dojeżdżać dłużej do pracy, jeśli biuro spełniałoby jego oczekiwania i było atrakcyjnym, przyjaznym miejscem pracy.

 - Millenialsi to generacja, która zdecydowanie dominuje na dzisiejszym rynku pracy. Nie można zatem lekceważyć ich głosu, zwłaszcza, że większość firm w Polsce skarży się dziś na problem ze znalezieniem pracowników – mówi Mateusz Laskowski, Członek Zarządu Forbis Group, firmy projektującej i realizującej powierzchnie biurowe - Brak rąk do pracy, koszty związane z rekrutacją, czas potrzebny na wdrożenie nowej osoby i niski poziom zaangażowania i utożsamiania się pracownika z marką, realnie odbijają się na wynikach finansowych firmy. Dlatego nowoczesne biuro powinno się traktować nie jako wydatek, ale jako inwestycję.

 Nowoczesne biuro, czyli jakie?

 Mówiąc dziś o trendach w projektowaniu biur, nie myślimy o estetycznych zabiegach wnętrzarskich, ale o ideach.  Świadome firmy, myślące globalnie i długofalowo, rozumieją, że proces aranżacji biura nie zaczyna się na etapie doboru kolorów i materiałów. Najpierw należy wyznaczyć kierunek, w którym dana organizacja chce się rozwijać, przeanalizować, a czasem nawet przewartościować swoje podejście do biznesu i do pracowników – mówi Agnieszka Walkiewicz – Sarwas, architekt Forbis Group.

 Oczywiście da się zauważyć pewne tendencje w dziedzinie stosowanych elementów aranżacji, jednak nie powinny być one wyłącznie wyrazem mody, ale objętego w firmie kierunku zmian. Proces aranżacji biura wymaga bardziej holistycznego spojrzenia na biznes. Dziś firmy, takie jak Forbis Group, specjalizujące się w projektowaniu i realizacji powierzchni biurowych, to nie tylko  architekci - dekoratorzy, ale także  biznesowi doradcy. Należy wsłuchać się w potrzeby inwestora oraz samych pracowników, aby wspólnie wypracować wizję biura, które będzie przyjaznym, stymulującym miejscem pracy.

 - Firma, która nie traktuje poważnie zmian społecznych i kulturowych, prognoz dotyczących rynku pracy, naraża się na ryzyko problemów ze znalezieniem i utrzymaniem wartościowych pracowników. – mówi Agnieszka Walkiewicz – Sarwas. - Należy przy tym pamiętać, że nie chodzi o powielanie wzorców dużych, znanych korporacji, które wyznaczają trendy na tym polu, ale ich działalność nie znajduje odzwierciedlenia w naszej strategii. Chodzi o  rozwiązania uszyte na miarę, o przewidywanie, o elastyczność, rozumianą jako umiejętność dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości. 

 Zmiana na wielu szczeblach

 Activity Based Working, Human-Centered Design, Wellbeing, Biophilic Design to pojęcia, które na dobre weszły już do słownika osób związanych z branżą nieruchomości komercyjnych, jednak wciąż wiele osób błędnie je interpretuje. Samo postawienie w biurze porośniętej mchem ściany i nie czyni nas eko, a wyposażenie jednego z pomieszczeń w hamak i konsolę do gier, z  których nikt nie korzysta, nie sprawi, że nasze miejsce pracy będzie bardziej „agile”. Jeśli biuro ma być naszą wizytówką, ma odzwierciedlać wartości naszej marki, musimy postawić na autentyczność i wprowadzić zmiany na wielu szczeblach.

 Inwestowanie w siedzibę biurową w dobie popularności pracy zdalnej

 Wielu zarządców firm zadaje sobie na tym etapie pytanie – czy to się opłaca? Czy moja firma tego potrzebuje? Często poruszany jest ostatnio temat popularności pracy zdalnej, rozliczania pracowników z efektów pracy, a nie czasu, jaki został na nią przeznaczony. Zwłaszcza młode pokolenie pracowników docenia taką swobodę i elastyczność w pracy i nie wyobraża sobie bycia przywiązanym do biurka przez 8 godzin dziennie, a coraz większą popularnością cieszą się przestrzenie coworkingowe. Czy wobec tych zmian  warto w ogóle inwestować w nowoczesną przestrzeń biurową? Wszystko zależy oczywiście od rodzaju działalności, wielkości przedsiębiorstwa, kultury organizacji, otoczenia biznesowego i wielu innych czynników. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że opierając się wyłącznie na pracy zdalnej,  trudno budować zaangażowany zespół, który będzie utożsamiać się ze swoim pracodawcą. Jak pisze w swojej książce Richard Branson, twórca Virgin Group,– „Dobrzy ludzie nie tylko są kluczowi dla firmy, oni są firmą! Znalezienie ich, zarządzanie nimi, inspirowanie ich i zatrzymanie przy sobie to jedno z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed przywódcami biznesowymi (…).” Jeśli zatem zależy nam na stworzeniu zgranej i oddanej firmie społeczności, powinniśmy stworzyć biuro, które umożliwi efektywną współpracę, wymianę myśli, stworzy przestrzeń do kreatywnych spotkań, w którym pracownik po prostu czuje się dobrze, pracuje efektywnie i chce w nim przebywać. Tradycyjne open space’y z boksami nie zdają już egzaminu. Poczucie monotonności, braku swobody działania może być przyczyną wypalenia zawodowego, bodźcem do poszukiwania nowego zajęcia. Stąd co raz więcej przedsiębiorstw decyduje się na innowacje. To bardzo dobry kierunek zmian. Pokazuje bowiem, że firmy chcą dbać o ludzi, że dostrzegają potrzeby zmian, że nasze myślenie o pracy ewoluuje. Biuro przyszłości powinno być zatem urzeczywistnieniem naszego podejścia do pracowników i DNA firmy.

 

Forbis Group jest firmą projektowo-wykonawczą,  która powstała w wyniku połączenia kompetencji z dziedziny designu z doświadczeniem w branży usług dla biznesu.  Specjalizuje się w realizacji wnętrz komercyjnych – biur, powierzchni handlowych i usługowych. Więcej informacji na stronie internetowej https://www.forbisgroup.pl/

 

KONTAKT / AUTOR
Joanna Gdak
Specjalista ds. Marketingu
Forbis Group Sp. z o.o.
+48 664 498 192
+48 22 408 79 29
ZAŁĄCZNIKI
linical-0.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.